donderdag 15 december 2011

Crisiskoken, hele kip uit de slowcooker

Ik zat deze week weer eens op internet te kijken wat mensen maken in de slowcooker, ik heb er al eerder over geschreven.
Door de crisis in Amerika, gaam steeds meer mensen zelf koken en deze pot (weer) gebruiken. Het is een makkelijke manier van koken die ook nog eens goedkopere vleessoorten mals klaarmaakt. En... het is snel klaar en dat past ook wel in Amerika.
Toen wij in Amerika waren, zag je ze in iedere supermarkt te koop staan, natuurlijk veel goedkoper dan bij ons, maar ja. Ik heb er al 1.

Wat je nu veel ziet is dat ze in Amerika hele kip kopen (goedkoper dan stukje kipfilet) en deze in zijn geheel maken in de slowcooker. Dat wilde ik ook wel eens proberen.
Dus, hele kip gekocht, kruiden erop gedaan die ik nog had (paprika, pikante kipkruiden en peper) en in zijn geheel in de slowcoocker. Op de bodem een stukje alu folie, zodat de kip niet in het eigen vocht zal liggen.
Deksel erop en wachten maar.

Ik was vrij sceptisch omdat ik normaal gesproken vocht in de pan doe, maar het scheen hierbij niet nodig te zijn.

Tot mijn verbazing is het heel goed gelukt en was het 1 van de lekkerste kippen die we ooit hebben gegeten, super mals.
Foto 1: kip in de pan
Foto 2: tijdstip van aanzetten
Foto 3: kip is klaar
Foto 4: tijdstip van eten
Al die tijd heeft de pan op stand laag gestaan.

En omdat het een crisistijden recept is, ben ik ook gaan doen wat ze in Amerika doen. Ik heb de kip die over was van het karkas gehaald en in de koelkast gedaan. De botjes (niet het vel) heb ik terug in de pan gedaan, bij het vocht wat de kip zelf had losgelaten. Water erover gedaan tot de botjes onderstaan.
Dan de pan weer aan (tussen de 5 en 8 uur op laag), botjes er goed uitzeven.
Kipstukjes in de pan met wat soepgroenten en dan heb je een zelf gemaakte kippensoep!

Lang leve de crisis?

Gr Esther

1 opmerking:

  1. Het recept was heerlijk Esther! heb hem 8 uur op low gezet en alles viel van het bot! Overige soep van gemaakt voor morgen. Dank je wel lieve groet van Constance

    BeantwoordenVerwijderen